Vysoká hora (Hrubý Jeseník)

Nadmořská výška: 1031 m. n m.

Vysoká hora je jednou z 391 českých tisícovek (vrcholů vysokých tisíc a více metrů). Je nejvýchodnější tisícovkou Hrubého Jeseníku a její protáhlý hřbet najdeme východně od obce Ludvíkov. Cesta na Vysokou horu není značená a pro cizí návštěvníky a lovce tisícovek je přístup k vrcholu orientačně náročný.

Takto dostupnost vrcholu klasifikuje publikace Tisícovky, vydaná v roce 2003 jako pomůcka pro účely projektu Tisícovky Čech, Moravy a Slezska.

Pohled na Vysokou horu a Anenský vrch z Rudenského vrchu   Pohled na Vysokou horu z vrchu Strážiště

S manželem jsme v minulosti cestu k vrcholu našli teprve po několika neúspěšných pokusech, kdy jsme se na hřeben dostávali tak zvaně cestou necestou.

Nejjednodušší přístup k vrcholu je z lesního rozcestí Malá Hvězda, kam se dostaneme z různých stran po značených trasách (např. modrá z Hvězdy nebo modrá z opačného směru z Vrbna pod Pradědem). Jednoduchý je také přístup po neznačené cestě od autobusové zastávky Ludvíkov – Stonožka. Asi po třech stech metrech chůze ve směru na Karlovu Studánku odbočíme přes Bílou Opavu vlevo. Bez dalšího odbočování jdeme necelé tři kilometry po lesní vozovce, která rovnoměrně stoupá až k modré turistické značce. Na ní odbočíme vlevo ve směru na Vrbno a po dalších pěti stech metrech přijdeme ke zmíněnému rozcestníku Malá Hvězda. Prudším stoupáním se pustíme po zeleně značené cyklotrase, směřující k rozcestí Pod Šindelnou . Asi po dvou stech metrech se cyklotrasa prudce vrstevnicově stáčí vlevo. Tady ji opouštíme a pokračujeme několik desítek metrů do kopce ke křižovatce ve tvaru Y, do místa lesními pracovníky označeného jako revír 702 b. Odbočíme vlevo! Sousední cesta stoupá prudčeji, ale ta vede na Hlásku. Příjemná, široká lesní cesta, lemovaná smíšeným porostem, nás bez odbočování při nepříliš náročném stoupání přivede na samotný vrchol Vysoké hory. Na vrcholu najdete geodetický bod. Ještě před vrcholem se otevírá výhled směrem na Lyru a Praděd. V nejvyšších partiích hory je západní část zalesněná, otevřený je pohled východním směrem, na krásné panorama Nízkého Jeseníku a Zlatohorské vrchoviny, s dominantou Obřího vrchu nad Karlovicemi. Lze zahlédnout také barevný kužel sloužící vojenskému letovému provozu, který se nachází na Kraví hoře.

Hřebenová cesta pokračuje přes vrchol ve směru na Vrbno pod Pradědem příjemným travnatým úsekem. Končí prudkým klesáním s krásnými výhledy vysoko nad Vrbnem u kóty v nadmořské výšce 907 metrů, na stejné cyklotrase, kterou jsme opustili nad Malou Hvězdou. V tomto místě stojí krmelec a liz.

Celý přechod hřebene Vysoké hory z Malé Hvězdy ke krmelci na kótě 907, měří tři a půl kilometru. Odbočíme-li po sejití ke krmelci vpravo po cyklotrase a pozorně sledujeme levou krajnici, po pár desítkách metrů narazíme na lesní cestu. Po ní, prudším klesáním, sestoupáme až na tzv. Poštovní či Poštovskou cestu. Tady odbočíme vlevo a po červeném pěším značení se dostaneme do centra Vrbna pod Pradědem.

Lze použít autobus z Vrbna pod Pradědem směrem na Karlovu Studánku a vystoupit v Ludvíkově u hotelu Stonožka. Celá trasa od Stonožky do Vrbna měří zhruba 10 km. Cesta není náročná, je vhodná i pro dětské turisty.

Protáhlý hřbet Vysoké hory je na několika místech rozbrázděn průseky a hora je tak velmi dobře poznatelná z různých míst Hrubého i Nízkého Jeseníku. Proto si ji nezapomeňte očima vyhledat při výletu na Praděd. Z bruntálské strany horu prozrazuje vykácená část lesa pod vrcholkem. Poznáme ji z výše položených úseků komunikace ve směru Bruntál – Vrbno (před Světlou Horou). Jakmile uvidíme vysílač na Anenském vrchu, za ním a vlevo od něho uvidíme „ vykousaný“ vrcholek Vysoké hory.